Dincolo de prejudecati

Concediul in Italia a stat mereu sub umbra neprevazutului, a surprizei, a asteptarii. Am plecat la drum avand in cap stirile despre romanii nedoriti, despre tigani si crime. Faceam glume spunand ca ne vor caza in cea mai naspa camera dupa ce le dam pasapoartele. Ma asteptam la cald, zabuseala si aglomeratie, la orase cam murdare si la oameni nepoliticosi, galagiosi...
Ma rog, toata gama de prejudecati cu privire la italia.
M-am intors dorindu-mi ca fiecare roman sa ajunga macar o data acolo si sa cunoasca locurile si oamenii asa cum i-am cunoscut eu.
Italia este exact asa cum te astepti sau complet diferita. Depinde cum si la ce te uiti.
Marile orase sunt murdare, aglomerate, pline de emigranti saraci, sacaitori (inclusiv de pe la noi), daca ocolesti autostrada, drumurile nu sunt mereu ca-n palma, peisajele nu sunt chiar asa spectaculoase, iar orasele ne-turistice aduc pe alocuri cu ale noastre.
Dar, exista Italia marilor orase renascentiste si medievale, cu domuri si biserici construite la 1200-1300, cand la noi "descalecau" unii prin Moldova. Exista Toscana, cu dealurile acoperite de vii, in care ordinea si respectul pentru lucrul bine facut se imbina cu imaginea pitoreasca a unei naturi ce parca nu a fost atinsa.
Exista micile orase medievale unde, in ciuda miilor de turisti, nu esti agresat de nimic kitchios, tembel si urat.
Nimeni nu simte nevoia sa tranteasca o terasa impopotanata, cu muzica la maxim, in mijlocul unui oras vechi. Nimeni nu mananca seminte, nu scuipa pe jos, nu isi etaleaza manelele prin geamurile deschise ale vreunui merzan. Nimeni nu fluiera pe strada, desi e plin de fete frumoase imbracate in fuste, pe scutere sau biciclete.
Nimeni nu te claxoneaza isteric la semafor, nu ti se baga in fata si nu te depaseste enervat.
Oamenii sunt politicosi, vorbareti si intra in vorba cu tine fara ostentatie si fara sa devina nesuferiti.
Dupa 2 saptamani acolo am ajuns la concluzia ca jumatate din italieni au un prieten roman, au vorbit vreodata cu un roman, cunosc un italian care cunoaste un roman sau macar au vazut romani. Si niciunul nu mi-a lasat macar impresia ca ar avea ceva cu noi.

Niciun comentariu: